Liigu põhisisu juurde
Tagasi

Arhiivikino novembrikuine seanss heidab pilgu teispoolsusesse

Novembri ehk hingedekuu Arhiivikino seanss “Vaade teispoolsusesse” on pühendatud müstikale ja üleloomulikule, manades ekraanile neli lühimängufilmi, mis heidavad pilgu teisele poole reaalsuse klaasseina.

Seansi juhatab sisse Jürgen Volmeri Balti Filmi- ja Meediakooli bakalaureusetöö “Hall” (2015), mis jutustab mõistatusliku loo mööda jumala radu kõndivast väikesest poisist, kes seab teadmatusest ohtu oma perekonna saatuse. 12-aastane Mart (Robin Aabreldaal) elab koos oma isa (Indrek Sammul), ema (Aita Vaher) ja vanema õe Kaiga (Linda Vaher) külaservas asuvas talus rahumeelset elu, kuniks õega juhtub salapärane õnnetus. Laste ema otsustab, et tütre päästmiseks tuleb läbi viia iidne rituaal, millel on aga sootuks ootamatu tulemus…

Režissöör Raul Tammeti Tammeti NSVL Kinokomitee kaheaastastel kõrgematel stsenaristide ja režissööride kursustel õppimise ajal valminud „Kiri Giuliale“ (1978) põhineb Carlo Montella samanimelisel novellil ning mängib eluohtlikusse situatsiooni sattunud peategelase (Lembit Ulfsak) kaudu hirmutemaatikaga. Maastikku kammivatest demineerijatest satub detektorita jalutama läinud noormees miinile. Et kaaslased teda aidata ei saa, soovib noormees dikteerida lahkumiskirja oma naisele. Kuid kas lõpp on ikka lõpp või hoopis algus? Olev Remsu on Tammeti mõttelise ulmefilmide triloogia (“Soolo” (1979), “Pulmapilt” (1980)) esimese osa kohta märkinud, et filmipalas luuakse teispoolsuse atmosfäär, mis ei sobitu kuidagi toona koolides peale surutud marumaterialistlikku maailma, tuues paralleele vaid aasta hiljem valminud Andrei Tarkovski „Stalkeriga”.

Jaan Kolbergi 1989. aastal lavastatud “Mardipäev” – debüütfilm pärast diplomitöö („Õnnelik lapsepõlv“, 1988) kaitsmist Moskva Kinoinstituudis – on groteskisugemetega mõistulugu võõrandunud peresuhetest. Margus (Margus Tabor) viib oma tüdruku Monika (Liina Tennossaar) esimest korda maale vanematekoju. Ema on valmistanud piduliku õhtusöögi, kuid teeseldud lahkuse taga aimub pereliikmete vahel valitsev vimm – rahulolematu vanaema (Olli Ungvere) meenutab üha lahkunud vanaisa, väike Eerik (Tarmo Nõu) leinab oma lemmikjänest, kellest ema (Mari Lill) külalise puhul prae tegi ning isa (Ants Ander) on jälle salaja napsitanud, selle asemel, et läbitilkuvat katust parandada. Seisev aeg aina tiheneb, kuni taluvuse piir ületatakse – majja, kus kõik otsekui tammuks visalt ühel paigal, kostab viiulimäng teisest ilmast ja tantsivad sisse kevadised mardisandid. NSVLi telefilmide festivalil parima lühidebüütfilmi preemia saanud “Mardipäevas” on Kolberg filmiteadlase Õie Orava hinnangul koos stsenaristi Peep Pedmansoni ja kunstnik Ervin Õunapuuga ning noore, kuid juba ennast professionaalina näidanud operaatori Rein Kotoviga toonud esile rahvapärimustest ühe armastatud kombetäitmise – mardisantide jooksmise, mis kujuneb välmelises filmis omaette huvitavaks minietenduseks vanemuislase Jaan Toominga eestvedamisel.

Võõrandunud peresuhete eritlemisega jätkab ka programmi viimane film, Janno Jürgensi samuti BFMi bakalaureusetöö “Distants” (2012). Õhtupimedas merelt naasnud isa (Väino Laes) ja poja pingelised suhted kuumenevad viinaklaasi taga – sõnatuid etteheiteid toidavad minevikuvarjud, õhk on vaenulikkusest paks ja mehed lähevad käsitsi kokku. Järgmisel hommikul sätitakse vaikides merele. Rutiinselt kalavõrke kontrollides kohtuvad mehed merele laskunud udus aga millegi ebamaisega ning sürrealistlikus olustikus tulevad päevavalgele isa ja poja omavahelise võõrandumise põhjused. Paljudel festivalidel üle maailma võistelnud ning mitmeid auhindu korjanud psühholoogiline lühipõnevik loob tehniliselt ja kunstiliselt tugeva, lummava atmosfääri, mille iga komponent on võrdselt tähtis – heliefektideni välja, ning aegamisi lahti rulluvat lugu pingestab küsimus, kas isa ja poeg pääsevad udust välja ning saavad oma suhetes puhtalt lehelt alustada või on juba lootusetult hilja?

Arhiivikino novembrikuine seanss “Vaade teispoolsusesse” linastub Tartus (Rahvusarhiivi peahoones Noora, Nooruse 3) 13. novembril ning Tallinnas 22. novembril (EKKMi Kohvikus, Põhja puiestee 35). Nii Tartus kui ka Tallinnas algavad seansid kell 18 ning on kõigile tasuta.

Detsembrikuus tuleb Arhiivikinos vaatamisele filmiprogramm alapealkirjaga “Omad võõrad”.

Kohtumiseni Arhiivikinos!