
8 Tuna  4/2010

K Ä S I T L U S E D  

 70 aasta vanuste Eesti ajalehtede põhjal 
saame 1940. aasta juunisündmustest pildi, 
mis ei lange kokku ettekujutusega agressioo-
nist, mida tähendas täiendavate Nõukogude 
Liidu armee üksuste sissemarss Eestisse, 
Lätti ja Leetu. Nagu on viidanud noid sünd-
musi käsitlenud autorid, oli see tingitud Eesti 
juhtkonna rahustamispoliitikast, katsest mitte 
pakkuda punavägedele ajendit lahingutege-
vuse alustamiseks, mis oleks võinud kaasa 
tuua asjatuid inimohvreid.1 Samas on Nõu-
kogude pool teinud suuri jõupingutusi oma 
võimu legaliseerimiseks, luues ja kultiveerides 
ametlikke ajalooversioone üritamaks tões-
tada, et inkorporeerimine Nõukogude Liitu 
oli Eesti poolt vabatahtlik.2 Tollane tähtsaim 
massikommunikatsioonivahend trükiajakir-
jandus on tänapäeval hästi kättesaadav ning 
võimaldab lisada lünklikule arhiiviainesele 
huvipakkuvat täiendust.3 Nii ajakirjanduses 
välja öeldu kui ka mitteöeldu, kirjelduste 

Nõukogude anneksioon 
1940. aasta Eesti ajakirjanduse 
kõverpeeglis
Meelis Saueauk

1 Vt. nt.: Sõja ja rahu vahel II. Esimene punane aasta. Okupeeritud Eesti julgeolekupoliitiline olukord sõja 
alguseni. Peatoim. E. Tarvel. S-Keskus, Tallinn, 2010, lk. 93.

2 T. Kreegipuu, E. Lauk. The 1940 Soviet Coup-d’État in the Estonian Communist Press: Constructing History to 
Reshape Collective Memory. – Westminster Papers in Communication and Culture. University of Westminster, 
London, 2007, Vol. 4(4), lk. 42–64.

3 Vaadeldava perioodi Eesti ajalehed on digiteeritud kujul kättesaadavad internetiaadressil http://dea.nlib.ee. 
Artiklis ei ole viiteid tekstis nimetatud ajaleheartiklitele täiendavalt välja toodud.

4 Vt. nt.: E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur. – Eesti riik ja rahvas Teises maailmasõjas, 3., Punane aasta. 
Koguteos. Toim. R. Maasing jt. EMP, Stockholm, 1956. On saanud aluseks ka ülevaatekäsitlusele: L. Lumis-
te. Eesti ajakirjanduse ajalugu. Välis-Eesti & EMP, Stockholm, 1977; Eesti nõukogude ajalookirjandusest 
– O. Kuuli. Ajastu peegel: ajakirjandus 1940. aasta revolutsioonisuvel. – Looming 1980, nr. 6, lk. 842–850; 
mälestustekogumik: Kui kõik alles tärkas. Mälestusi ajakirjanduse töömailt 1940–1945. Koost. Ü. Vähkjas. 
Eesti Raamat, Tallinn, 1973; kaasaja Eesti autorite töödest: P. Kaasik, T. Hiio. Sovetisation of the Press. –  
Estonia 1940–1945. Reports of the Estonian International Commission for the Investigation of Crimes Against 
Humanity. Eds. T. Hiio, M. Maripuu and I. Paavle. Inimsusevastaste Kuritegude Uurimise Eesti Sihtasutus, 
Tallinn, 2006, lk. 189–191; O. Liivik, H. Tammela. President lahkub areenilt. Konstantin Pätsi viimane avalik 
esinemine 21. juunil 1940. a. – Akadeemia 2010, nr. 6, lk. 963–994.

lahknevused ja sisulised ebakõlad aitavad 
ajaloolasel minevikupilti luua või vähemalt 
täiendada. 

Käesoleva artikli eesmärk ongi kirjeldada, 
kuidas ja kes manipuleerisid Eesti massi-
kommunikatsioonivahenditega ja kuidas see 
pidi mõjutama Nõukogude agressiooni ret-
septsiooni Eesti ühiskonnas. Samuti püüan 
analüüsida, millist lisainformatsiooni võib 
ajakirjanduses avaldatu anda anneksiooni 
läbiviimise taktika kohta. Täpsemalt peatun 
anneksiooni esimesel faasil, kui Balti riiki-
des toimus Nõukogude sõjaline operatsioon 
ja ajalehetoimetused olid veel tegelikult uue 
võimu poolt üle võtmata, mistõttu saab veel 
rääkida iseseisva Eesti ajakirjandusest, samuti 
kirjeldan väljaannete ülevõtmisega kaasnenud 
muutusi. Artikli probleemipüstituse kasuks 
kõneleb ka tõsiasi, et mitmedki teemakoha-
sed kirjutised on praeguseks vananenud või 
vajaksid täpsustamist.4 Ei saa siiski välistada, 

http://dea.nlib.ee


Tuna  4/2010 9

et veel tänagi ei ole teaduskäibes tollastest 
sündmustest teavet sedavõrd piisavalt, et 
oleks võimalik sündmuste ajakirjanduskajas-
tusi ammendavalt seletada.

Iseseisva Eesti ajakirjandus oli 1940. aastaks 
juba viie aasta jagu õppinud eksisteerima rii-
gikorralduse tingimustes, mida tänapäeval 
tavatsetakse nimetada autoritaarseks. Ees-
tis, nagu Euroopas pea kõikjal, olid trükisea-
dused sõdadevahelisel ajal enamasti auto-
ritaarse iseloomuga.5 Siiski räägiti ka 1930. 
aastate Eestis ajakirjandusest kui „seitsmen-
dast suurriigist” või „neljandast võimust” ja 
rõhutati ajakirjanduse suurt mõju ühiskonna-
le.6 Riigipoolse vaatenurga kajastamiseks oli 
1934. aastal moodustatud Riiklik Propaganda 
Talitus ning ajaleht Uus Eesti, kuid usalda-
tuimate nn. kvaliteetväljaannete hulka kuu-
lusid endiselt igapäevaselt ilmuvad Päevaleht 
ja „vaikiva ajastu” vitsad saanud Postimees. 
Propagandatalitusest kujunes kaudselt lehti 
tsenseeriv asutus.7 Kaitseseisukorra seadus 
(1930), trükiseadus (1938) ja mitmed sund-
määrused (näiteks sundmäärus nr. 19 (1934)) 
võimaldasid vastutusele võtta väljaandeid, kes 
avaldasid niinimetatud riigivõimu laimavaid 
artikleid.8 Riigipoolne kontroll avaldatava üle 
tugevnes järk-järgult, samaaegselt toimis ka 
väljaannete enesetsensuur, mis oli välja kas-
vanud nende juhtkondade soovist mitte ris-
kida sulgemisega. Ajalehtede peatoimetajad 
kõrvaldasid juba ise enne avaldamist sellised 
tekstid, mida nad arvasid mitte meeldivat 
valitsusele. Lõppude lõpuks oli ju vaja ka 
majandada silmapaistva konkurentsi tingi-
mustes ajalehte kui äriettevõtet.

Kui 1939. aasta Hitleri-Stalini pakti 
kohta oli kajastusi ja arutlusi lehtedes palju, 

siis Saksa-Poola sõja algusega 1. septembril 
tugevnes riigi järelevalve ajakirjanduse üle 
märgatavalt. Peaminister Kaarel Eenpalu 
andis 5. septembril 1939 salajase korralduse 
ministritele Ants Oidermaale, Karl Selterile 
ja Nikolai Viitakule, et sise- ja välispoliitilise 
teabe edastamist hakkaks reguleerima tsen-
suur. Ajalehed võisid välispoliitika ja sõja 
kohta edastada ainult riikliku infoagentuuri 
– Eesti Telegraafi Agentuuri (ETA, mis tegut-
ses enamusaktsiatega riigile kuuluva aktsia-
seltsina) – vahendatud sõnumeid, kusjuures 
ETA direktor pidi siseinfo kooskõlastama 
propagandatalitusega ja välisinfo välisminis-
teeriumiga, need omakorda pidid info koos-
kõlastama sõjavägede staabiga.9

Olukord karmistus veelgi seoses „baasi-
delepingu” sõlmimisega, kui kaitseseisukorra 
toel sooviti kehtestada juba sisuliselt infoblo-
kaadi. Domineerima hakkasid lugejat rahus-

5 H. Harro. Ajakirjanduse õiguslik regulatsioon Eestis aastail 1918–1940 ja 1990–1993. Tartu Ülikooli Kirjastus, 
Tartu, 1994, lk. 61.

6 H. Harro. Ajakirjanduse õiguslik regulatsioon..., lk. 18.
7 Propagandatalitusest vt. nt.: L. Vaan. Propagandatalitus Eesti Vabariigis 1934–1940. – Tuna 2005, nr. 3, 

lk. 43–54.
8 Sundmäärus nr. 19, nagu ka 1938. a. „Trükiseadus” olid sõnastatud üldsõnaliselt, selgesti paistis välja määruse 

ideoloogia: kuulutamata välja konkreetseid tõkkeid ja piiranguid, anda võimuesindajatele võimalus vajaduse 
korral mõjustada ajakirjanduses avaldatava sisu – nii repressiivselt kui ka sundinformatsiooni abil (H. Harro. 
Ajakirjanduse õiguslik regulatsioon..., lk. 83).

9 J. Ant. Eesti 1939–1941: rahvast, valitsemisest, saatusest. Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus, Tallinn,
1999, lk. 41; H. Harro. Ajakirjanduse õiguslik regulatsioon..., lk. 92.

Päevaleht, 23.08.1939

Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis



10 Tuna  4/2010

K Ä S I T L U S E D  

tava sisuga teated. Väideti, et seoses Nõuko-
gude Liidu sõjaväebaaside tulekuga on Eesti 
saavutanud rahu, kuigi terve Euroopa on 
sõjatules. Rõhutati sõbralikke suhteid Nõu-
kogude Liiduga ja samas Eesti neutraliteeti. 
„Eesti riik on niisama kindel kui ennegi,” 
kuulutas president Päts oma 29. septembri 
raadiokõnes.

Nõukogude sõjaväebaasidest ja eba-
meeldivatest küsimustest, nagu Nõukogude 
agressioon Soome vastu, tuli reeglina vaikida. 
Kujunenud olukord tekitas rahva seas muret, 
protesti tõstsid Eesti Rahvuslaste Klubid.10 
Kirjanik August Mälk iseloomustas kirjas 
peaminister Jüri Uluotsale rahva meeleolusid 
sõnapaariga „vaikiv hämarus”.11 Rahulole-
matusest propagandatalitusega kasvas välja 
minireform, mille tulemusena reorganiseeriti 
see 1940. a. aprillis Riiklikuks Informatsiooni 
Keskuseks.12

Samal ajal üritas oma seisukohti Eesti 
ajakirjanduses tiražeerida ka Kreml. 1939. 
aasta aprillis määrati NSV Liidu täievolilisse 
esindusse (edaspidi lihtsustamiseks nimetatud 
„saatkonnaks”) Tallinnasse NSV Liidu teade-
teagentuuri (TASS) korrespondendiks Pjotr 
Izmestjev. Ta oli astunud kommunistlikku 
parteisse 1926. aastal, 1932. aastal lõpetanud 
Kirovis (Vjatka) V. I. Lenini nimelise Peda-
googilise Instituudi kirjanduse osakonna kir-
jandusõpetaja diplomiga. Izmestjev oli määra-
tud oma sõnul ÜK(b)P Keskkomitee otsusega 
ajakirja Molodaja Gvardija toimetaja asetäitja 
kohalt detsembris 1938 TASS-i kursustele ja 
pärast seda tööle Eestisse.13 Izmestjev tegeles 
Eestis korrespondenditöö kõrval kontaktide 
loomisega kohalikes info- ja meediaasutustes, 
sh. Propagandatalituses, ETA-s, ajakirjan-
dusväljaannetes. Izmestjev ei soovinud oma 
tegevusele suuremat tähelepanu ja seetõttu ei 
ole sellest peale üksikute kildude palju teada. 
Mälestuste järgi on teada näiteks fakt, et 

Izmestjev, külastades Postimehe toimetust Tar-
tus, leidis, et TASS-i infobülletäänidest avalda-
takse lehes vähe, ja nõudis mahu suurendamist 
kuni poole võrra senisest propagandatalituse 
poolt ettepandust.14 Võib uskuda, et baasi-
vägede saabumisest tekkinud poliitika NSV 
Liidust mitte halba kirjutada andis soodsa 
tausta Nõukogude propagandateenistuste 
poolt ettevalmistatud materjali „söötmiseks“ 
Eesti inforuumi. Tolleaegne välisministeeriumi 
pressibüroo referent Rudolf Sirge meenutas, 
et Izmestjevil „jätkus huvi Eesti asjade vastu 
ja ilmselt ka küllalt aega selleks, et käia aeg-
ajalt vestlemas (Pressi)büroo juhatajatega, 
peatuda teinekord tehniliste töötajategi toas 
ja puhuda sõna juttu”.15 Sirge meenutas ka, 
et „Soome talvesõja ajal oli TASS’i esindajal 
[s. t. Izmestjevil] korduvalt tegemist anekdoo-
tide tagasitõrjumisega – need levisid hoolimata 

10 Eesti Rahvuslaste Klubi oli aastatel 1931–1940 tegutsenud rahvuslik-liberaalne ühendus.
11 J. Ant. Eesti 1939–1941..., lk. 77.
12 Informatsiooni Keskuse seadus, 22.04.1940. – Riigi Teataja 1940, nr. 35, lk. 287. Informatsioonikeskust juhtisid 

minister Ants Oidermaa ja tema abi Ignas Tõrmaküla.
13 P. Izmestjevi toimik EK(b)P KK kaadrite osakonnas, ERAF, f. 1, n. 6, s. 801.
14 J. Ant. Eesti 1939–1941..., lk. 78.
15 R. Sirge. Pressipööristes aastal 1940. – Kui kõik alles tärkas..., lk. 88–105, 89.

Pjotr Izmestjev 1940. a. ERAF f. 1, n. 6, s. 801, lk. 1



Tuna  4/2010 11

sõpruse- ja abistamislepingust. Välisriikide rii-
gipeade puudutamine följetonis või karikatuu-
ris oli riikliku propagandatalituse eeskirjadega 
keelatud. Märtsis lõppes talvesõda ja koostöö 
Nõukogude ajakirjanduse esindajatega muu-
tus taas siledamaks.”16 Sirge esitas oma mäles-
tustes retoorilise küsimuse: „Võib-olla ärkasid 
minus nõukogude ajakirjaniku eeltundmused 
juba Pressibüroos tekkinud töökontaktidest 
TASS´i esindajaga?”17

Izmestjev ise on oma mälestustes (kirja 
pandud 1960. aastal) nimetanud enda kahte 
kontakti Eesti ajakirjanduses: need olid Evald 
Tammlaan ajalehest Uus Eesti ja Ada Koit, 
Päevalehe tõlk. Evald Tammlaant (Stein, kasu-
tas ka pseudonüümi Jänkimees) nimetab Olaf 
Kuuli üheks 1930. aastate tuntuimaks ajakirja-
nikuks, kelle kirjutistest võis välja lugeda tera-
vaid nükkeid Pätsi diktatuurivõimu aadressil.18 
Seesuguseid inimesi aga Izmestjev otsiski. 
Izmestjevi sõnul riskisid Nõukogude infor-
matsiooni edastajad vallandamisega, nende 
seas Tammlaan ja Koit. Tammlaan tutvus-
tas Izmestjevit „Kultase” kohvikus ka Juhan 
Sütiste ja Rudolf Sirgega. Ada Koidu nägemus 
„juunipöördest” pääses aga TASS-i informat-
siooni kaudu Pravdasse ja Izvestijasse. Sellest 
tuleb veel hiljem juttu. Izmestjev kirjutas oma 
memuaarides: „Oma Nõukogude korrespon-
dendi töö iseloomu ja tingimuste tõttu sain ma 
liikuda vaid ajakirjandusringkondades, erand 
olid progressiivsed-demokraatlikud kirjani-
kud, kes ei olnud tollal kommunistid.” Enda 
sõnul tutvus ta Eesti kommunistidega alles 
„juunipöörde” ajal.19

Nii jõuamegi ajas 1940. a. maikuu lõpude-
kaadi, kui Moskva hakkas kruvima diplomaa-
tilist pinget esialgu Leedu Vabariigi suhtes. 
Otsus Balti riigid okupeerida tehti tõenäo-
liselt 21. ja 28. mai vahel.20 Välispoliitilisest 
informatsioonist domineerisid Eesti ajaleh-
tedes sellal ülekaalukalt maailmasõja lääne-
rinde uudised. 25. mail Leedule seoses puna-

armeelaste Pissarevi, Šmavgonetsi, Butajevi 
jt. „kadumise” juhtumiga esitatud Nõuko-
gude noodist räägiti 31. mail Päevalehe artik-
lis pealkirjaga „Moskva nõuab Leedult sele-
tusi”. Artikkel kajastas TASS-i, s. t. Kremli 
seisukohti. Sellest võis välja lugeda ähvardust 
Leedule. Artikli juures oli ka Leedu seletus, 
kus aga süüdistuste sisu ei kommenteeritud, 
vaid teatati komisjoni moodustamisest asja 
uurimiseks ning väljendati koostöötahet. 
Lubadus leida juhtumi süüdlased näitab siiski 
mingil määral Leedu poolelt süü möönmist. 
Vaid paari reaga oli aga lugeda üsna ärevaid 
vihjeid. Nimelt oli ära toodud Saksa teadete-
agentuuri (DNB) kaudu saabunud teade, et 
Leedu juhtum on tegelikult suunatud „teata-
vate ringkondade vastu, kes püüavad sabo-
teerida Nõukogude Liidu ja Leedu suhteid”, 
ning viide Pravdas ilmunud artiklile, kus vih-
jatakse „sarnaste ringkondade” olemasolule 
ka Eestis. Siin mõeldi Pravdas 28. mail ilmu-
nud kirjutist „Poliitilised meeleolud Eestis”. 
Selles väideti, et vastandina suurematele aja-
lehtedele peab teatav osa Eesti intelligentsist 
Saksa tegevust Taanis, Norras, Hollandis ja 
Belgias agressiooniks ja väikerahvaste orjas-
tamiseks. Selliste Ameerika Ühendriikidele 
ja Inglismaale orienteeritud ringkondade all 
peeti konkreetselt silmas ajalehti Uus Eesti 
ja Päevaleht ning Tartu Ülikooli. 

Viimaste käsitluses oli Nõukogude-Saksa 
sõprus vaid ajutine ja nende vahel peatselt 
puhkev sõda pidi tooma Eesti rahvale suuri 
kannatusi. Stalinliku spioonimaania kohaselt 
seletati selliseid meeleolusid kui lääneriikide 
salaagentide tulemusliku töö vilja. Nagu tõdeb 
Magnus Ilmjärv: Pravda väide Eesti intelli-
gentsi suhtumisest polnud tegelikult vale.21 
Päevaleht ei kommenteerinud süüdistusi 
enda läänesõbralikkuses, kuid rõhutas Eesti 
ja Nõukogude pakti tähtsust rahutagajana ja 
neutraliteedist lähtuvaid häid suhteid nii NSV 
Liidu kui ka Saksamaaga. Enamgi, Päevaleht 

16 R. Sirge. Pressipööristes..., lk. 90.
17 Samas.
18 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 843.
19 P. Izmestjevi mälestused, ERAF, f. 247, n. 51, s. 89, lk. 4–11.
20 Sõja ja rahu vahel, lk. 63.
21 Sõja ja rahu vahel, lk. 35.

Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis



12 Tuna  4/2010

K Ä S I T L U S E D  

kinnitas, et sääraseid seisukohti jagab kogu 
Eesti rahvas. See on muidugi liialt suur üldis-
tus, aga Päevalehe seisukohad on esitatud nii-
võrd diplomaatilises vormis, et neile oleks ka 
raske vastu vaielda. Sarnased seisukohad kor-
das üle Eesti peaminister oma külvipäevakõ-
nes, mis avaldati Päevalehes 8. juunil. Uluots 
ütles, et (baasideleping) „oli esijoones tingitud 
Nõukogude Liidu vajadusest ennast sõjaliselt 
kindlustada ja kaitsta… [Eestile on leping] või-
maldanud seda, et meie kogu kaheksa sõjakuu 
kestel oleme saanud seni rahus elada”.

Samal ajal, 4.–7. juunini, seati kolme Balti 
riigiga piirneva kolme NSV Liidu sõjaväe-
ringkonna väed häireolukorda ja koondati 
õppuste ettekäändel Eesti, Läti ja Leedu pii-
ridele, samal ajal viidi lahinguvalmidusse ka 
nende riikide territooriumil baasidelepingu 
järgselt „Trooja hobusena” paiknevad väed. 
Rünnakutegevuseks seati valmis lennuvägi. 
Nõukogude sõjaväeline grupeering Balti rii-
kide piiridel koosnes (koos baasiväeosadega) 
mittetäielikel andmetel mitte vähem kui 
541 915 inimesest, 3938 tankist ja 2516 len-
nukist, ülekaal kohalike armeedega võrreldes 
oli masendav.22 Militaartemaatika tundja saab 
aru, et sellise väekontingendi liigutamine ei 
toimu üleöö, see vajab mahukat planeerimist 
ja ettevalmistamist. See ei saanud jääda mär-
kamatuks ka siinsetele ametkondadele, kuid 
ajakirjanduses jätkati vaikimise eelistamist.

Naaseme Leedu juhtumi kajastamise 
juurde. Seoses Nõukogude Liidu surveavaldus-
tega 7. juunil Moskvasse sõitnud Leedu pea-
minister Antanas Merkyse visiiti lehed maini-
sid, kuid selle tagamaid ei avatud. Huvitavana 
mõjub DNB-lt vahendatud teade 11. juunist, 
et võib-olla on oodata Nõukogude Liidu ja 
Rumeenia suhete peatset paranemist – selle 
tõestuseks olevat suursaadiku määramise 

otsustamine. Iroonilisel kombel langetati just 
13. juunil Moskvas kinniste uste taga otsus 
Rumeeniale kuulunud Bessaraabia hõivami-
seks.23 Ka Läti ja Eestiga üritati Leedu pea-
ministri survestamise ajal rõhutatult lojaalselt 
käituda.24 Merkyse tagasisaabumisel „sõbra-
liku N. Liidu pealinnast” 12. juunil väljendasid 
Eesti ajalehed peaministri rahulolu, aga läbi-
rääkimiste sisu ja Moskva nõuete kohta Leedu 
siseministri Kazimieras Skučase ja poliitilise 
politsei ülema väljavahetamiseks ei rääkinud 
ajalehed midagi. Juba järgmisel päeval aset 
leidnud minister Skučase väljavahetamist mai-
niti, kuid ei kommenteeritud. Päevaks-paariks 
võis jääda mulje, et Leedu probleemid, mille 
ta justkui ise oli põhjustanud, on lahenenud.

Samal ajal jätkas Nõukogude Liit kiirus-
tades sissetungioperatsiooni ettevalmistusi. 
Muu hulgas räägiti Punaarmee poliitpeavalit-
suse 13. juuni direktiivis nr. 5258/ss pealetun-
gioperatsiooni poliittöö kohta, et „ajakirjan-
dusvabaduse sildi all viiakse (Balti riikides) 
ajalehtedes ja raadios läbi ohjeldamatut nõu-
kogudevastast propagandat”25. See ei olnud 
muidugi ainus vale, mis selles sõda õhutavas 
dokumendis sisaldus.

Laupäeval, 15. juunil teatasid Eesti aja-
lehed Pariisi langemisest eelmisel päeval. 
Samas rõõmustati Tallinnas Balti nädala 
avamise puhul, mis pidi süvendama meie 
riikide majanduslikku ja kultuurilist läbikäi-
mist. Kurioossel kombel käivitus samal ajal ka 
Kremli kavandatud „Balti nädal”. Olukorda 
pingestavatest piiripunktide ründamistest 
Leedus ja Lätis Eesti ajakirjandus ei rääki-
nud ega saanudki rääkida. Ka Nõukogude 
armee poolt 14. juunil alla tulistatud Soome 
lennukompanii reisilennuki „Kaleva” puhul 
avaldati mittemidagiütlev lühike „nupuke” 
lennuki „allakukkumisest”.26

22 M. Meltjuhhov. Upuščennõi šans Stalina. Sxvatka za Evropu: 1939–1941 gg. Veče. Moskva, 2008, 
lk. 145–147.

23 Sõja ja rahu vahel, lk. 44.
24 M. Meltjuhhov. Stalini käestlastud võimalus. – Nõukogude Liit ja võitlus Euroopa pärast 1939–1941 (doku-

mendid, faktid, arvamused). Elmatar, Kaitseväe Ühendatud Õppeasutused. Tartu, 2005, lk. 161.
25 M. Meltjuhhov. Stalini käestlastud võimalus, lk. 160.
26 „Kaleva” allatulistamisest vt.: R. Niku. Kaleva surmalend. Tänapäev, Tallinn, 2008. 16. juunil tulistati ka sa-

masugust Eesti lennukompanii lennukit, kuid see tabamust ei saanud. Vt. M. Solonin. 25. juuni 1941: rumalus 
või agressioon. Grenader, Tallinn, 2010, lk. 126–127.



Tuna  4/2010 13

Siitpeale jäi ajaleht juba sündmuste kii-
rusele alla, sest iga päevaga toimunud olu-
lisi muutusi sai lugeda alles järgmise päeva 
lehest. Pühapäeval, 16. juunil avaldati Leedu 
välisministri Juozas Urbšyse 15. juuni tele-
gramm, kus räägiti Molotovi nõudmistest, 
mille kohaselt Nõukogude Liidu armee üle-
tab Leedu riigipiiri ja „okupeerib” tähtsamad 
linnad. Teate lõpus seisis: Leedu valitsusasu-
tused on teinud korraldusi, et ei valmistataks 
mingeid takistusi N. Liidu vägede sissemars-
simisele.27 Teadaolevalt oli Leedu 14. juuni 
hilisõhtul Nõukogude ultimaatumi esitamise 
järel kapituleerunud juba järgmise päeva 
hommikul ning samal päeval alustas Puna-
armee Leedu hõivamist. Ajalehtedes rää-
giti uuest Leedu valitsusest eesotsas kindral 
Stasys Raštikisega, kuid et see oli toimunud 
vastuseks Nõukogude otsestele nõudmistele, 
sellest juttu ei olnud. Kiirendatud korras 
lõpetati Tallinnas Balti nädal. Muu hulgas 
avaldati samas Päevalehes ka Ameerika pub-
litsisti Karl von Wiegandi intervjuu Adolf Hit-
leriga, kelle ühe tähtsama sõnumina oli välja 
toodud, et „rahvusvahelised kapitalistlikud 
kliked tuleb hävitada”.

Nõukogude nõudmistest Leedule rääkisid 
Eesti ajalehed alles esmaspäeval, 17. juunil, 

kui väed olid pärast eelmise päeva ultimaa-
tumit sisenemas ka Eestisse. Teatavasti oli 
ultimaatumi põhinõudeid kaks: et moodusta-
taks uus valitsus („kes suudaks ja tahaks vas-
tastikuse abistamise pakti N. Liiduga ausalt 
ellu viia”) ja et riigi territooriumile lubataks 
„küllaldasel arvul” Nõukogude sõjaväeüksusi 
nende paigutamiseks tähtsamatesse keskus-
tesse.28 Eesti lehed avaldasid selle tähtsusega 
võrreldes üpris lühikese uudise, kus kindlasti 
hoolikalt kõik kooskõlastusvoorud läbi käi-
nud tekst serveeris Nõukogude ultimaatumit 
Eestile hoopis kui „täiendavat lepet vägede 
paigutamise asjus”. Räägiti, et Moskva aval-
das „nõudmised, mille sihiks on Eesti ja 
Nõukogude Liiduga Vastastikuse Abistamise 
Pakti täitmise kindlustamine”. Ühenduses 
sellega räägiti valitsuse tagasiastumisest ja 
presidendi „viivitamatutest sammudest” uue 
valitsuse kokkukutsumiseks. Öeldi, et Nõu-
kogude valitsusega „saavutatud kokkuleppe 
[!] tagajärjel asub Nõukogude Liidu vägesid 
mitmetesse keskustesse Eestis, kus neid seni 
ei olnud”, ja teatati, et Vabariigi Valitsus on 
kindel, et kõik kodanikud suhtuvad vägede 
tulekusse tavalise vastutulelikkuse ja rahu-
ga.29 Samas oli avaldatud TASS-i versioon 
Leeduga toimunud „konflikti lahendamisest”

Postimees, 16.06.1940

27 Vt. nt.: Nõukogude väed Leedus. – Päevaleht 16.06.1940.
28 NSV Liidu ultimaatum Eestile ja Lätile, 16.06.1940. – Sõja ja rahu vahel, lk. 694.
29 Vt. nt.: Täiendav lepe Nõukogude Liiduga vägede paigutamise asjus. – Päevaleht 17.06.1940.

Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis



14 Tuna  4/2010

K Ä S I T L U S E D  

koos Leedu seletusega ultimaatumist. Mai-
niti ka Leetu saabunud Nõukogude „valit-
suse esindajat, välisasjade rahvakomissari 
abi” Vladimir Dekanozovit, kes astus kon-
takti Leedu võimudega uue valitsuse moo-
dustamise asjus. Ära oli toodud kokkuvõte 
Merkyse kõnest, kus rahvalt oodati suhtumist 
Punaarmeesse kui Leedu ja Nõukogude jul-
geolekut tagavasse liitlasesse. Ka on Leedu 
valitsus palunud elanikel säilitada rahu ja väi-
detavalt on elanikkond nii ka käitunud. Kogu 
lehenumbrit saatis rahustav toon, justkui ei 
oleks midagi pöördelist juhtunud.

Milline mulje võis lehelugejal toimuvast 
jääda ajal, kui võõrväed mööda maad laiali 
valgusid ja kelle huvides see oli? Esmane 
mulje pidi olema: kogu toimuv on Eesti 
valitsuse kontrolli all, Moskva nõudmiste 
käsitlemisel on saavutatud kokkulepe, mil-
lega tuuakse 1939. aastal vastastikuse abista-
mise pakti alusel sisse täiendavat Nõukogude 
väekontingenti. Valitsuse vahetus ei olnud 
midagi, mis oleks pidanud tekitama kaht-
lusi Eesti iseseisvuse püsimajäämises, seda 
enam, kui iseseisvuse eestseisja, president, jäi 
samaks. Pealegi paistis, et meil läks paremini 
kui Leedus, kus Moskva poolt nõuti riigi juht-
konna vahetust. Lõppude lõpuks olevat lepe 
Nõukogude Liiduga taganud riigile rahu. Ja 
kes ei tahaks rahu, eriti kui kõikjal maailmas 
käib sõda?

Meelis Maripuu ja Jüri Ant sedastavad: 
„Nende kriitiliste päevade sündmuste arengut 
jälgides tekib kohati küsimus, kas Eesti valit-
sev ringkond oli juba isegi hakanud uskuma 
seda häma, mida ajakirjanduse vahendusel 
oli alates baaside lepingu sõlmimisest oma 
rahvale ning välismaailmale aetud? Tegutseti 
nagu omalaadses fataalses tardumuses, kus 
toimuvat jälgiti kohati kui kolmanda osapoo-
lena – kõrvaltvaatajana, kellest ei sõltu ei riigi 
ega rahva tulevik.”30 Kindlasti halvas agres-
sioon ja sõjaline hõivamine riigi juhtkonna 

otsustusvõimet. Rahvale edastatud teadete 
toonist võib aga välja lugeda ka, et neil päe-
vil näidati, et olukord on vähemalt vabariigi 
presidendi kontrolli all, ning ehk loodeti veel 
ka iseseisvusele lojaalset valitsust ametisse 
saada ja seeläbi iseseisvustki säilitada.

Magnus Ilmjärv kirjutab: „Ultimaatumi 
hetkel ja ka järgmistel päevadel oli võimalik 
kasutada Riigi Ringhäälingut ja ka ajakirjan-
dust toimuvale õiglase hinnangu andmiseks. 
Eesti valitsus ei teinud seda.”31 

Kriitilistel päevadel, 17.–21. juunini mee-
nutas propagandatalitus veel kord, et puna-
väest ja üldse venelastest võib teateid tuua 
ainult ametliku informatsiooni korras.32 Seda 
tõestab ka vastavate uudiste identsus. Pärast 
Eesti allumist ultimaatumile 16. juunil oli 
rahvale massikommunikatsioonivahendite 
abil edastatava info sisu ja dünaamika juba 
otsustatud ning ajalehtedel ei jäänud muud 
üle, kui seda avaldada. Aastatega sisse töö-
tatud süsteem toimis tõrgeteta. See vastas 
paraku suurepäraselt Nõukogude eesmär-
kidele, mis seisnesid selles, et „kiirelt laos-
tada tema armee, demoraliseerida tagala ja 
sellega aidata Punaarmee juhtkonnal lühima 
ajaga ja väheste ohvritega saavutada täielik 
võit”.33 Selline sõjalise hõivamise kogemus oli 
omandatud aastail 1939–1940 Poola koossei-
sus olnud Lääne-Ukraina ja Lääne-Valgevene 
annekteerimisega.

Aga jätkame Eesti ajalehtedega. Alles 
teisipäeval, 18. juunil, kui Punaarmee oli 
Eestit juba hõivamas, avaldati lehtedes 
TASS-i informatsiooni põhjal eelmisel päe-
val Izvestijas ilmunud Nõukogude Liidu 16. 
juuni „esildis” Eestile ja Lätile ehk ultimatiiv-
sed nõudmised Punaarmee üksuste sissetoo-
miseks ja valitsuste vahetuseks. Informeeriti 
üldsõnaliselt vägede saabumisest Eestisse ja 
Lätti, mis muidugi toimus rahulikult ja heas 
korras. Riiast teatas Läti infoagentuur (Leta): 
„Läti valitsus otsustas vastata Nõukogude 

30 Sõja ja rahu vahel, lk. 80.
31 M. Ilmjärv. Hääletu alistumine. Eesti, Läti ja Leedu välispoliitilise orientatsiooni kujunemine ja iseseisvuse 

kaotus. 1920. aastate keskpaigast anneksioonini. Argo, Tallinn, 2004, lk. 780.
32 E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur, lk. 157.
33 Nii formuleeriti Punaarmee eesmärgid töömeetmetes vaenlase (Balti riikide) vägede seas, vt. M. Meltjuhhov. 

Stalini käestlastud võimalus, lk. 160.



Tuna  4/2010 15

Liidu valitsusele, et samas sõbralikus vai-
mus, millega ta seni on täitnud vastastikuse 
abistamise lepingut, nõustub ta Nõukogude 
valitsuse palvega lubada Nõukogude Liidu 
vägedel saabuda Lätti.”34 Postimehe juhtkiri 
läks veel kaugemale, nimetades Nõukogude 
vägesid meie liitlaste sõbralikeks vägedeks, ja 
teatas: „Sellistena võtame neid vastu ja tervi-
tame neid.” Lisaks rahu kindlustamisele tõi ta 
ära ka muud Moskvaga kokkuleppe „boonu-
sed” – kaubavahetuse ja kultuurikontaktide 
elavdamise.35 Ega pärast hõivamist ei jää-
nudki üle muud, kui loota Nõukogude poole 
heatahtlikkusele, nagu tegi Päevaleht oma 
juhtkirjas.36

Tegelikud boonused ilmusid aga järg-
mise päeva lehes koos peaminister Uluotsa 
rahustava raadiokõne refereeringuga. Uluots 
ütles: „Eesti Vabariigi valitsus on veendunud, 
et Eesti rahvas suhtub [Punaarmee tulekusse 
ja sellega kaasnevasse] täieliku arusaamise ja 
rahuga, jätkab oma tegevust harilikus korras 
ning tahab täita kõik vajalikuks osutuvad kor-
raldused.”37 Ja neid vajalikuks osutunud kor-
raldusi oli teatavasti hulgaliselt: liikumispii-
rangud, alkoholimüügipiirangud, filmimiskee-
lud, koosolekute ja meeleavalduste keeld jne. 
Väljastati ka TASS-i teade, et Eesti ja Läti 
elanikkond suhtus Punaarmeesse soojalt.38 
Samas vaimus jätkasid ajalehed ka järgmistel 
päevadel. 21. juunil avaldas Päevaleht ETA 
vahendusel TASS-i telegrammi Punaarmee 
vastuvõtust Eestis. Parimate propagandareeg-
lite järgi tsiteeriti seal Rahvalehte, mis „rõhu-
tas seda erandlikku soojust, millega Eesti rah-
vas tervitas Punaarmee üksuste saabumist”. 
„Tallinnas kogunes paljudes kohtades sadu 
inimesi tänavale,” jätkab uudis. „Nad tervi-
tasid südamlikult punaarmeelasi ja lihtsalt 
külvasid nad üle küsimustega. [– – –] Teatage 

Moskvasse, et me oleme sügavalt tänulikud 
meie sõjast päästmise eest ja viige tervisi Sta-
linile ja Molotovile.”39 Ei seganud, et samades 
lehtedes kirjeldati juba rahu sobitamist lääne-
rindel. Võib ainult ette kujutada, milline oli 
sellise jutu mõju vabaduse eest sõdinutele.

Siiski leidus uudiste seas veidike äreva-
maid toone Lätist, kust ETA vahendusel saa-
bus informatsioon, et 18. juuni pärastlõunal 
kogunes Riia tänavatele punavägede tulekut 
uudistama hulgaliselt inimesi, neid püüdsid 
ära kasutada „kahtlased elemendid”, kes 
püüdsid korratusi ja isegi kokkupõrkeid 
provotseerida. Rahvahulkade laialiajamine 
õnnestus politseil suure vaevaga, appi võttes 
sõjaväge ja tuletõrjet. Selle peale pöördunud 
Punaarmee Läti valitsuse poole palvega „ära 
hoida väeosade liikumise takistamist”, mida 
valitsus karmide keelumäärustega ka tegi.40 
Samas oli ka Läti presidendi Ulmanise raa-
diokõne väljavõte, mis kinnitas sõprust Nõu-
kogude Liiduga ja Läti valitsuse nõusolekut 
toimuvaga ning lõppes sõnumiga rahvale: 
„Mina jään oma kohale ja jääge teie oma 
kohtadele.” Siiski ärritas info rahulolematu-
sest Riias Nõukogude poolt niivõrd, et järg-
mises Päevalehes avaldati esilehel TASS-i 
õiendus „Läti informatsiooni eksitus”, milles 
eitati pöördumist abipalvega Läti valitsuse 
poole ja kinnitati, et „vägede juhatus on ela-
nike poolt osutatud südamliku vastuvõtuga 
täiesti rahul”.

Sõjalise kontrolli kehtestamine oli eel-
duseks endale sobiva ultimaatumivalitsuse 
võimuleseadmiseks.41 Alles siis, kui Moskva 
esimene nõue – väekontingendi sisseviimine 
– oli suuremate viperusteta täidetud, asuti 
teise – valitsusevahetuse – teostamisele. 
Selline võimu ülevõtmine „ülaltpoolt” või-
maldaks maskeerida oma tõelisi kavatsusi ja 

34 Vt. nt.: Nõukogude Liidu vägede saabumine Lätti. – Postimees 18.06.1940.
35 Eesti ja Nõukogude Liidu täiendav kokkulepe. – Postimees 18.06.1940.
36 Uus kokkulepe Nõukogude Liiduga. – Päevaleht 18.06.1940.
37 Peaminister prof. Uluotsa raadiokõne: Heas korras ja vahejuhtumiteta toimub Eesti ja Nõukogude Liidu 

vastastikuse abistamisepakti elluviimine. – Päevaleht 19.06.1940.
38 N. Liidu väed Eestis ja Lätis. – Päevaleht 19.06.1940.
39 TASS-i telegramm punaarmee vastuvõtust Eestis. – Päevaleht 21.06.1941.
40 Karmid määrused Riias. – Päevaleht 19.06.1940.
41 Sõja ja rahu vahel, lk. 97.

Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis



16 Tuna  4/2010

K Ä S I T L U S E D  

halvata riigikaitset. Valitsusevahetuse ajaks 
Eestis olid muudatused Leedus ja Lätis juba 
teostatud. Nii Läti kui ka Leedu uut valit-
sust kirjeldati Eesti ajalehtedes pravdalikult. 
Mõlemad (nagu hiljem kirjutati ka Eesti 
ultimaatumivalitsuste kohta) olid selle järgi 
moodustatud oma riigi „intelligentsi kõige 
silmapaistvamatest esindajatest”.42 Kui 
Dekanozovi saabumise puhul Leetu oli leh-
tedes märgitud tema osalus valitsusevahetu-
ses, siis sarnaste ülesannetega „Nõukogude 
Liidu Ülemnõukogu juhatuse liikme” Andrei 
Ždanovi saabumist Tallinnasse kajastati neut-
raalselt ja lühidalt.43

Muuseas, valitsusevahetuse organiseeri-
misest võib leiduda üks huvitav vihje just aja-
kirjandusringkondadest. Nimelt rääkis Rudolf 
Sirge oma mälestustes, et kolmapäeval (19. 
juunil, kui Ždanov kohale jõudis) pakkus eel-
mainitud Evald Tammlaan „Kultase” kohvi-
kus lauaseltskonnale välja üllatava küsimuse 
Johannes Vares-Barbaruse sobivusest uueks 
valitsusjuhiks.44 Äkki oligi Tammlaan see, kes 
rääkis Varesest Izmestjevi või kellegi teisega 
Nõukogude esinduses ja oli seega „rahvava-
litsuse” juhi kandidaadi idee andja? Olid ju 
Izmestjev ja NKVD luureresident Tallinnas 
Vladimir Botškarjov need, kes Eestis „rah-
vavalitsuse” liikmekandidaate otsisid, ja just 
19. juunil määrati kindlaks Varese ja Undi 
ministrikandidatuurid.45 Nii Izmestjev kui ka 
Botškarjov olid taustalt literaadid ja seetõttu 
on loomulik ühise keele leidmine Nõuko-
gude-sõbralike kirjameestega Eestis. Täie-
likkuse huvides tuleb mainida, et Izmestjev 
väitis end olevat tutvunud Varesega 1939. 
aasta suvel Pärnus viimase majas.46

On tõenäoline, et just Baltikumis sõjalise 
vastupanu mittekohtamine ning riigivõimuga 
rahulolematute, siinsete põrandaaluste kom-
munistide ja Nõukogude-sõbralike vasakpool-
sete poliitikute poolt peamiselt ametiühingu-
tesse koondunud tööliskonna osa olemasolu 
viis Nõukogude juhtkonna rahvademokraat-
liku pöörde stsenaariumini. Seda hakkas 
ette valmistama Tallinna saabunud Ždanov 
ja see käivitus Eestis 21. juunil, kusjuures loa 
demonstratsiooni korraldamiseks sai Ždanov 
Moskvast alles 20. juuni õhtul.47 Olulisel 
kohal oli demonstratsioonile tulnud rahvas, 
kes edastaks Moskva sõnumi enda nimel, mis 
oleks siis kasutatav nii sise- kui ka välispoliiti-
liselt. Demonstratsioonil oli oluline osa ka rii-
gipea Pätsi „tümaks tegemisel”.48 Tõepoolest, 
Päts, kes veel 19. juunil oli valmis Ždanovile 
vastu vaidlema, oli demonstratsioonijärgsel 
kohtumisel endast välja viidud ja oli Vares-
Barbaruse peaministriks saamisega nõus. 
Peaasi, et moodustataks võimalikult kiiresti 
uus valitsus, mis suudaks olukorda kontrolli 
all hoida.49 Ka ajakirjandusväljaannete jaoks 
oli see päev pöördepunkt, sest just siis toimus 
sarnaselt sõjaväeosade, politseijaoskondade 
jt. riigiasutuste ja raadioga ka ajalehtede toi-
metuste sisuline ülevõtmine Punaarmeega 
julgestatud töölisaktivistide-kommunistide 
poolt. Mõte, et rahvas ise kehtestab „nõuko-
gude võimu”, tugines bolševike maailmarevo-
lutsiooni ideele ja polnud seega loomulikult 
uus, kuid praktikas ei olnud seda veel õnnes-
tunud teostada. See õnnestumine tõotas aga 
tohutut ideoloogilis-poliitilist efekti, mille 
olemasolu, nagu näeme kas või vastanduvates 
ajalookäsitlustes, võib märgata siiamaani.

42 Vt. nt.: Pravda hinnang Leedu uuele valitsusele. – Päevaleht 20.06.1940; Moskva heatahtlik hinnang Läti 
uuele valitsusele. – Päevaleht 22.06.1940.

43 Vt. nt.: N. Liidu Ülemnõukogu juhatuse liige A. A. Ždanov Tallinnas. – Päevaleht 20.06.1940. Nüüdseks on 
teada, et just Ždanov oli üks Nõukogude ekspansionismi ideolooge, kes oli koostanud otsuseprojektid Lää-
ne-Ukraina ja Lääne-Valgevene „vabatahtlikuks” ühendamiseks NSV Liiduga ning olnud üks Soome-vastase 
sõja inspireerijaid, vt. nt. E. Kaup. Andrei Ždanovist ja tema missioonist Eestisse 1940. a. suvel. – Tuna 2005, 
nr. 2, lk. 83–91, 88.

44 R. Sirge. Pressipööristes..., lk. 92.
45 Sõja ja rahu vahel, lk. 98–101.
46 P. Izmestjevi mälestused, lk. 2.
47 Sõja ja rahu vahel, lk. 96.
48 O. Liivik, H. Tammela. President lahkub areenilt, lk. 991.
49 Sõja ja rahu vahel, lk. 100, 112.



Tuna  4/2010 17

Eespool on juba näidatud, kui tähtsaks 
pidas Moskva, et demonstreeritaks Punaar-
mee sooja vastuvõtmist. Kuivõrd ideoloogi-
liselt oli selle sõjakäigu näol tegemist „töö-
rahva vabastamisega kapitalistide ja mõisnike 
ekspluateerimisest”50, siis otsiti toetust just 
eelkõige tööliskonnalt. Miks sellist toetust ka 
leiti, on üsna hästi kirjeldanud Paul Kuusberg, 
üks väheseid taastatud Eesti Vabariigis mäles-
tusi avaldanud „juunikommuniste”.51

Agu Kask meenutab, et 21. juuni hommi-
kupoolikul saadeti ta ringhäälingu esindajana 
Toompeale siseministri kabinetti, kus anti, 
nagu neil päevadel oli tavaks saanud, infor-
matsiooni „neis küsimusis, mille avaldamist 
ajalehtedes ja raadios ei peetud sõja ja pineva 
välispoliitilise korra tõttu võimalikuks ega tar-
vilikuks”. Neil koosolekutel arutati päevapolii-
tikat ja kuulati ära ajalehtede esindajate arva-
musi. Tol korral olid kohal kõikide Tallinna 
ajalehtede peatoimetajad ja ETA direktor Karl 
Kornel. Siseministri sõnade järgi oli Punaar-
mee raskelt relvastatuna „marsivalmis” ja oli 
süüdistanud Eesti valitsust, et tema teadmisel 
olevat rünnatud Punaarmee relvaladu Martna 
vallas, ja et neil süüdistustel olevat küll vaid 
vormiline alus, kuid olukord olevat ikkagi äär-
miselt hädaohtlik ja komplitseeritud. Ühtlasi 
palus minister vältida iga väljendust, mis võis 
venelasi kuidagi irriteerida. Kask meenutab 
tollal kohal olnud ajakirjandustegelaste nimel: 
„Teadsime kõik, et seisame Nõukogude kolossi 
vägivalla ees üksi...” 52

Kuidas toimus ajalehtede ülevõtmine ja 
kuidas see mõjus nende sisule? Olaf Kuuli kir-
jutab, et „Eestimaa Kommunistlik Partei mõis-
tis hästi, et sotsialistliku revolutsiooni edasise 
arengu üheks mõjuvõimsamaks hoovaks peab 
saama proletariaadi seisukohti kaitsev ajakir-
jandus”.53 Erich Ernits on toimunut kirjelda-
nud nii: „21. juunil, kui punajõugud hakkasid 

kogunema meeleavaldusteks (kehtis meele-
avalduste ja rahvakogunemiste keeld), pöör-
duti toimetustest siseminister August Jürima 
poole järelepärimisega, kuidas peaks talitama. 
Vastus oli: tuua vaid äärmiselt napisõnaline 
informatsioon. Vahepeal pandi aga nagu 
kusagilt mujalt dirigeerituna mängu hoopis 
teised jõud. Peaaegu üle kogu maa hakkasid 
ajalehtede toimetusi külastama punategela-
sed või koguni punadelegatsioonid, kes lahkel 
toonil kõnelesid „ajaloolisest murrangust” ja 
avaldasid soovi, et ajalehed ei jäta sellest ometi 
„järeldusi tegemata”. Reas kohtades piirduti 
külastamise asemel telefonikõnega... Et nii-
sugune soov oli kurjem kui kuri käsk, taibati 
ilma seletamisetagi.”54 See kirjeldus vastab 
sündmuste loogikale ja sellega võiks ehk rahul-
dudagi, kuid O. Kuuli on oma teemakohases 
artiklis väitnud, et „esimesel revolutsioonikuul 
jäid mitmed keskajalehed (Päevaleht, Rahva-
leht jt.) ning suur osa kohalikke ajalehti veel 
seniste omanike ja toimetajate kätte... Seetõttu 
annab tolleaegne ajakirjandus teatud pildi eri 
klasside ja poliitiliste rühmituste seisukoh-
tadest ja taktikast.”55 Sama artikli põhjal on 
ka Magnus Ilmjärv kokku võtnud, et Päeva-
leht, Teataja ja mitmed kohalikud ajalehed 
jäid esialgu üle võtmata.56 Kui aga vaadelda 
nimetatud lehtede tonaalsust ja arvestada, et 
olulisem informatsioon edastati endiselt Infor-
matsioonikeskuse ja ETA kaudu, mis olid „üle 
võetud” esimeses järjekorras, siis näeme, et ka 
nende väljaannete seisukohad, mis sisaldusid 
peamiselt juhtkirjades, olid pigem uut võimu 
toetavad. Teataja (peatoimetaja Aleksander 
Tõnisson) „töörahvavaenulikkus”, nagu seda 
on nimetanud Kuuli, on tegelikult vaid polemi-
seeriv-toetav ja väide klassivastuolude puudu-
misest omistub seal hoopis ultimaatumivalit-
suse põllutööministrile Aleksander Jõeäärele, 
kellele ajaleht toetust avaldas.57 Sama kehtib 

50 M. Meltjuhhov. Stalini käestlastud võimalus, lk. 159–160; Sõja ja rahu vahel, lk. 66.
51 P. Kuusberg. Rõõmud ja pettumused. Kupar, Tallinn, 1996.
52 A. Kask. Ringhäälingu ülevõtmine. – Eesti riik ja rahvas Teises maailmasõjas, lk. 26–31, 27–28.
53 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 842.
54 E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur, lk. 157–158.
55 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 844.
56 M. Ilmjärv. Hääletu alistumine, lk. 780.
57 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 845.

Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis



18 Tuna  4/2010

K Ä S I T L U S E D  

ka eraomanduse mittepuutumise või iseseis-
vuse kestmajäämise kohta, mida „rahvavalit-
sus” igati kinnitas. Võimalik, et viimane seisu-
koht oli Pikalt tänavalt arranžeeritud „veenev 
eitus”, teadlik jäme vale, mis ajendatud annek-
siooni taktikalistest kavadest, või oli tegemist 
kombineeritud variandiga. Kuid ka see toon ei 
päästnud Teatajat: 12. juulil karistas uus võim 
sisekaitseülema määrusega Teatajat „desorien-
teerivate kirjutiste eest”.

Ajalehtede ülevõtmist ja selles osalenud 
isikuid on erinevates käsitlustes kajastatud 
vastuoluliselt ja täna on ka raske lõplikult 
tõest versiooni leida. Ainus keskväljaanne, 
mis suleti ja asendati, oli Uus Eesti (pea-
toimetaja Hugo Kukke), ehk nagu kirjutab 
O. Kuuli: „Fašismimaiguline „Uus Eesti”58 lik-
videeriti.”59 E. Ernitsa kirjelduse põhjal võtsid 
Uus Eesti toimetuse üle meeleavalduse ajal 
(Pikal tänaval asunud) toimetusse ilmunud 
Arnold Veimer, Olga Lauristin, „punakirja-
nik” E. Männik ja Joosep Saat koos ihukaits-
jatest noorukitega. Ülevõtjad kandsid relvi, 
kusjuures mõnedel teadetel olnud ka rel-
vaga ähvardamist.60 Saadi sõnul suunas teda 
Uus Eesti ülevõtmisele Hendrik Allik. Saadi 
mälestuste järgi teostasid ülevõtmist tema ja 
Anatoli Männik kahekesi (Saat ja Männik olid 
mõlemad teatavasti riigivastase õõnestustöö 
eest vangis istunud „põrandaalused”, nagu ka 
Ernitsa nimetatud Veimer ja Lauristin). 

„Ülevõtmine laabus väga lihtsalt,” kirjutas 
Saat, „Keegi toimetuses olevatest inimestest 
ei avaldanud vastupanu.”61 

Relvastatud julgestaja olemasolu märgib 
ära aga ka kohalviibinu, tollane Uus Eesti 
ajakirjanik, hiljem nõukogude ajakirjanikuks 
hakanud Vladimir Raudsepp. Raudsepa 

meenutusil saabusid Uus Eestit üle võtma 
21. juuni õhtupoolikul Saat ja Männik koos 
kellegi tundmatu noorukiga, kes „oli nähta-
vasti RO-st (Rahva Omakaitse) julgestuseks 
kaasa, sest ta pani raske püstoli kolksatades 
lauale, mis nähtavasti ka Saati üllatas, sest ta 
ütles: „Pane see kohe ära!””62 

Saati ei oleks tohtinud siiski üllatada, et 
relvastatud ülevõtjatele vastupanu ei osuta-
tud. Ülevõtmise tagajärjeks oli, et Uut Eestit 
järgmisel päeva enam ei ilmunud, vaid Män-
niku, Saadi jt. osalusel pandi samas toime-
tuses kokku Rahva Hääle esimene number, 
mis ilmus 22. juunil. Oma sisult see teistest 
lehtedest ei erinenud. Tutvustati uut valitsust, 
kirjeldati demonstratsiooni jne.63 Huvitavana 
paistab detail Kadriorus toimunust – koos-
olek seal lõppenud sellega, et president Päts 
keeldus poliitiliste vangide vabastamisest, mis 
oli demonstrantide jaoks õli kallamine tulle ja 
mille peale otsustati minna vange vabastama 
„vastu Pätsi tahtmist”.64

Tartus ilmusid Postimehe toimetusse 
E. Ernitsa kirjelduse järgi Max Laosson, 
Harald Haberman, Viktor Hion ja L. Illisson. 
Delegatsioon teatas, et „ta tuli Postimehele 
õiget informatsiooni andma”. Ühtlasi nõuti 
endale õigust Postimehes kirjutamiseks.65 
Harald Habermani mälestuste järgi mindi 
Postimeest üle võtma otse demonstratsioo-
nilt, mis toimus Tähtvere pargis. Ülevõtjateks 
olid olnud peale Habermani veel Laosson, 
Adolf (Aadu) Hint, Ilmar Kruus, Arkaadi 
Uibo ja K. Taev. Hioni ja Illissoni ta ei maini. 
Juhtkirja tegid valmis Haberman ja Laosson 
kahekesi. Ka O. Kuuli tõdeb, et kuigi Posti-
mehe nimi ja peatoimetaja (kuni 7. juulini) 
jäid vormiliselt alles, „suunas „Postimeest” 

58 Uus Eesti „fašismimaigulisus” oleks muidugi tänuväärne viitamismaterjal mõnele ajalookirjutajale ka täna-
päeval, kuid jätkem selle arutluse siinkohal katki ja piirdugem tõdemusega, et nõukogude ajalookirjanduses 
käsitletud teemasid on tihtilugu otstarbekam täielikult uuesti kajastada kui parandada ja täiendada.

59 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 842. Suleti veel ka Vesti Dnja (okupatsiooniaegne trükitsensuur Eestis, 
http://www.okupatsioon.ee/1940/koikfreimid.html, vaadatud 01.09.2010)

60 E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur, lk. 158. Tegelikult: Anatoli Männik.
61 J. Saat. Minu tööst ajakirjanikuna: „Rahva Hääle” esimesed numbrid. – Kui kõik alles tärkas, lk. 57–69, 57.
62 V. Raudsepp. Juba nelikümmend aastat. – Kui kõik alles tärkas, lk. 106–130, 125.
63 Uus Vabariigi Valitsus astus ametisse, Poliitilised vangid vabastati, Kogu maal rahu, töö jätkub endiselt. 

– Rahva Hääl, 22.06.1940.
64 Suur rahvameeleavaldus Tallinnas. – Rahva Hääl, 22.06.1940. 
65 E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur, lk. 158.

http://www.okupatsioon.ee/1940/koikfreimid.html


Tuna  4/2010 19

sisuliselt EKP Tartu komitee, otsustav sõna 
oli Max Laossonil”.66

Teiste väljaannete ülevõtmise kohta infor-
matsiooni napib, segadusttekitavalt mõjuvad 
ülevõtmise konspiratiivsed meetodid ja Nõu-
kogude ajalookäsitlusest tulenevad kontsep-
tuaalsed rõhuasetused. Ülevõtmise kulgemise 
määras ära edasine tegutsemistaktika. Nii käs-
kis Ždanov, saanud Moskvast vastava korral-
duse, vasakpoolsete juhtidel lõpetada revolut-
siooniline tegevus ja võtta relvad töölissalkade 
käest ära.67 Ka hiljem Eestis bolševike juhiks 
määratud Karl Säre olevat üritanud jätta 
mulje, nagu poleks „midagi revolutsioonilist 
juhtunud ja et elu läheb harilikku rada edasi. 
Kui talle teatati, et ringhääling võeti üle ja on 
faktiliselt Kommunistliku Partei käsutuses, siis 
ütles ta avalikult välja: „Mingisugusest ülevõt-
misest ei saa juttugi olla!””68 

Paistab, et selles Arnold Veimeri mäles-
tuskatkes peitubki 21. juunil toimunud üle-
võtmiste sisu: sisuliselt läksid toimetused 
bolševike (loe Nõukogude Liidu ustavamate 
mõjualuste) kontrolli alla, kuid kuna kommu-
nistlik partei oli veel keelatud ja oli käivitu-
nud võimu rahuliku ülemineku stsenaarium, 
ei saanud otsest ülevõtmist avalikult demonst-
reerida. Parim viis selleks oli väljaannete 
tegevuse näiline jätkamine samas vaimus, 
senise nime ja peatoimetaja juhtimise all.

Veel üks näide bolševike töömeetoditest, 
jällegi Rudolf Sirge mälestustes: „Neljapäe-
val [s. o. 20. juunil] enne töö lõppu helistas 
[Välisministeeriumi Pressi-]büroosse üks 
ammune tuttav, marksist ja viimasel ajal Tal-
linnast väljasaadetu, kutsus kohvikusse juttu 
ajama. Side oli võetud...”69 

21. juunil oli Sirge kutsutud Töölisvõim-
lasse, 22. juuni hommikul määrati ta Pressibü-

roo juhatajaks, sealjuures vormistati käskkiri 
määramise kohta alles alates 6. juulist.

21. juunil oli esimeste ülevõetud asutuste 
seas ka Informatsiooni Keskus, mida „hakka-
sid „kureerima” Hans Kruus [määrati ametli-
kult keskuse juhiks 25. juunist] ja tema abiks 
endine poliitvang, kommunistlik põrandaalune 
Johannes Lauristin [ametlikult nimetati Lau-
ristin Informatsiooni Keskuse asejuhatajaks 
alates 1. juulist]. ETA ülevõtmine sarnanes 
ajalehetoimetustes toimunuga. ETA direktor 
Karl Kornel jäeti esialgu ametisse. Rudolf 
Sirge ülesandeks sai „ETA töö kontrollimine 
ja vajaduse korral abistamine”.70 Ajalehtede 
peatoimetajaid ja ETA juhti niisiis esialgu 
välja ei vahetatud. Enamik endisi töötajaid ja 
ajakirjanikke jäeti esmalt toimetustesse tööle 
edasi. See vastas juba eelkirjeldatud taktikalis-
tele kaalutlustele.71 Pärast prosovetliku Rahva 
Hääle asutamist ja vanade väljaannete kont-
rolli alla võtmist polnud selleks esialgu vaja-
dustki. Samuti ei olnud uuel võimul kohe võtta 
ajakirjanikke ega tehnilist personali, mis oleks 
taganud lehtede ilmumise jätkumise.

Nii olidki järgneval päeval, 22. juunil ilmu-
nud uudised juba läbinud „punase” eeltsen-
suuri, kuid toimunu värske ja vahetu kajasta-
mine pakub siingi huvitavat informatsiooni. 
Asja teeb huvitavamaks, et reportaažid rahva-
demonstratsioonist erinevad, mis on näiteks 
kergitanud oletusi, et selgeid juhtnööre 21. 
juuni sündmuste kujutamiseks ajalehtedele ei 
antud.72 Milline oleks ajalehekajastuste põh-
jal hinnang toimunule? Kas nad toetavad aas-
takümnete jooksul kujundatud „juunimüüti” 
„rahvarevolutsiooni” või „sotsialistliku revo-
lutsiooni” kohta?73

Päevaleht kirjutas järgmisel päeval juht-
kirjas, et 21. juunil toimusid Eestis ajaloolised 

66 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 843.
67 J. Zubkova. Baltimaad ja Kreml 1940–1953. Varrak, Tallinn, 2009, lk. 66.
68 A. Veimer. „Rahva Hääle” hälli juures. – Kui kõik alles tärkas, lk. 29–37, 32.
69 R. Sirge. Pressipööristes..., lk. 93.
70 R. Sirge. Pressipööristes..., lk. 99.
71 E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur, lk. 158.
72 O. Liivik, H. Tammela. President lahkub areenilt, lk. 969.
73 Juunimüüdi kujundamise kohta vt. O. Liivik, H. Tammela. President lahkub areenilt, lk. 970–971 ja T. Kree-

gipuu. Ajaloo rakendamine propagandarelvana ehk kuidas kujundati ajakookäsitlus Nõukogude võimu keh-
testamisest 21. juunil 1940 Nõukogude Eesti ajakirjanduses aastatel 1945–1960. – Tuna 2007, nr. 3, lk. 46–69; 
„sotsialistlik revolutsioon” – vt. O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 842.

Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis



20 Tuna  4/2010

K Ä S I T L U S E D  

Päevaleht, 22.06.1940

Päevaleht, 22.06.1940
(II väljaanne)



Tuna  4/2010 21

74 Ajalooline päev. – Päevaleht 22.06.1940.
75 TASS-i kokkuvõte Tallinna sündmustest. – Päevaleht 22.06.1940.
76 Tervitus Punaarmeele. – Päevaleht 22.06.1940.

murrangulised sündmused ja et Toompeal 
esinenud äsjavabastatud poliitiliste vangide 
seletusel on kodanlik Eesti muutunud töötava 
rahva vabariigiks. Valitsusevahetus olevat saa-
nud selgeks juba viis päeva tagasi, kuid infor-
matsioon, mis anti riigi poolt avalikkusele, oli 
olnud napp ja mittemidagiütlev. Lehe sõnul 
olid neljapäeva (20. juuni) õhtul Tallinnas välja 
ilmunud müürilehed, kus kutsuti Töölisvõim-
lasse Nõukogude Liidu ja Eesti vahekordi 
ning abistamispakti arutama. Järgmisel päe-
val demonstratsioonil võeti vastu juba resolut-
sioonid, mis taotlesid muudatusi tööliskonna 
kasuks poliitilises ja majanduselus. Päevaleht 
väitis, et jälgis kahetsusega eelnenud aastate 
tööliste jt. ühiskondlike organisatsioonide sul-
gemist ning lisas: „Me püüdsime selles suunas 
tõsta hoiatavat häält, kuid kahjuks olid Eesti 
ajakirjanduse võimalused vahest enam piira-
tud, kui nad seda olid kunagi varem.”74

Võtame kõigepealt vaatluse alla TASS-i  
kajastused „juunipöördest”, mis näitavad 
struktuuri, millisena Moskva tahtis neid 
sündmusi paista lasta. Uudise järgi toimus 
Tallinnas Eesti tööliste suurejooneline mee-
leavaldus (miiting), kus kiideti heaks nõud-
mised Eesti presidendile, seejärel mindi 
presidendilossi juurde, tehti nõudmised tea-

tavaks ja lõpuks suunduti keskvangla juurde, 
kust vabastati poliitilised vangid. Nõudmised 
olid: 1) uue valitsuse moodustamine, kes 
oleks sõbralik Nõukogude Liidule ja „täi-
daks ausalt vastastikuse abistamise pakti”, 
2) Nõukogude võimu vastaste kõrvaldamine 
riigiteenistusest ja nende represseerimine 
(riigiaparaat tuli puhastada mh. „sõjaprovo-
kaatoritest”), 3) Kaitseliidu laialisaatmine, 4) 
(mis tundub uudises kõige väiksema tähtsu-
sega) „tööliste kodanikuvabadused, amnestia 
poliitilistele vangidele”.75 Nagu näeme, oli 
tähtsaim Moskva valitsusevahetuse-nõude 
toetamine. Ärevaks oleks pidanud tegema 
ähvardamine „puhastusega”, kuigi Lääne-
Ukraina ja Lääne-Valgevene sovetiseerimi-
sega kaasnenud karistusaktsioonid, mis olid 
tipnenud Katõni massimõrvaga, ei olnud tol-
lal veel avalikkusele teada. Rahvahulgad, kes 
nendele nõudmistele justkui alla kirjutasid, 
ei kujutanud selliseid lahendusi ilmselt ette. 
Samuti nagu Päevalehtki. Mida aga TASS ei 
pidanud enam vajalikuks mainida, oli tööliste 
tervitus Punaarmeele, mis oli tähtsal kohal 
koosolekul Töölisvõimlas 20. juunil. See oli 
esitatud tõelises bolševistlikus leksikas, lõp-
pedes kohustuslike tervitustega Stalinile jt. 
Nõukogude riigijuhtidele.76 On väheusutav, 

Tervitus Punaarmeele,
Postimees, 22.06.1940

Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis



22 Tuna  4/2010

K Ä S I T L U S E D  

et Eesti töölised vormistasid sellise teksti ilma 
Ždanovi jt. näpunäideteta. Tervitus Punaar-
meele oli 2. juuni Postimehe esiküljel isegi nii 
eesti- kui venekeelsena, ilmselt sinna rahusta-
mispoliitika kohe nii ruttu ei jõudnud.

Vares-Barbaruse valitsuse deklaratsioonist 
võis lugeda, et vastastikuse abistamise pakti 
täitmine ja Nõukogude Liiduga heade suhete 
hoidmine on alus, mis kindlustab Eesti iseseis-
vuse ja kaitse. Siia juurde tulid aga ka olulise-
mana uute valimiste küsimuse tõstatamine ja 
riigiaparaadi puhastamine.77 Tuleb arvestada, 
et seegi tekst oli Ždanovi parandatud variant.78 
Nagu eespool näidatud, ei vastanud „revolut-
sioonilised muutused” Nõukogude plaanidele 
ja kohe hakkas rahustamispoliitika peale ka 
nüüd juba Nõukogude mõju all olevates leh-
tedes. Eelmisel päeval toimunud riigiasutuste 
ülevõtmistest ei olnud lehtedes sõnagi. Juba 
22. juuni Päevalehe II väljaandes kõlas rahvale 
tuttav rahustamine. Leht kuulutas, et elu läks 
rahulikesse rööpaisse, mille tõenduseks kau-
nistas seda taas Pikal Hermannil lehviva Eesti 
Vabariigi lipu pilt.79 Ka 22. juuniks Töölisühin-
gute Liidu poolt kokku kutsutud uue valitsuse 
toetusmiiting jäeti ära. Kuid see, kuidas üle-
võetud lehed, muutudes punapropaganda töö-
riistaks, valmistasid ette anneksiooni järgmist 
etappi – valimisi –, on juba uue arutluse teema.

Asjakohane on peatuda ka kajastatud väl-
jaannete ja isikute edasisel saatusel. Päevalehe 
vastutavat peatoimetajat Harald Tammerit 
hoiti ametis kuni 26. juulini. Seejärel oli ta 
Rahva Hääle tehniline toimetaja, hiljem aju-
tise Punase Risti valitsuse sekretär. Harald 
Tammer arreteeriti NKVD poolt 7. veebruaril 
1941 põhjusel, et ta olla olnud Eesti sõjaväe-
luure agent. Uurimise lõpul süüdistati teda 
lisaks veel selles, et ta oli Päevalehe ja Revue 
Balticu toimetaja ja korrespondent ning kir-
jutas neisse Nõukogude Liitu laimavaid artik-
leid. Tammer mõisteti Erinõupidamise otsusel 

10 aastaks paranduslikku töölaagrisse (ITL), 
ta suri Unžlagis Gorki oblastis 6. mail 1942.

ETA direktor Karl Kornel rääkis oma tše-
kistidest ülekuulajatele 1945. aastal, et ta oli 
ise palunud välisminister Nigol Andresenilt 
luba ETA-s jätkata ja sai seda teha kuni sep-
tembrini. Kornelit esimesel „punasel” aastal 
ei arreteeritud, ta elas Saksa okupatsiooni ajal 
Eestis ja arreteeriti alles novembris 1945. Ta 
suri vangistuses Novosibirski oblastis 19. sep-
tembril 1953. ETA direktoriks määrati alates 
9. augustist 1940 Rudolf Sirge ja pärast ETA 
TASS-i alluvusse arvamist 23. augustist Pjotr 
Izmestjev. Ada Koit võeti tööle ETA välis-
informatsiooni osakonna juhatajaks. Ta eva-
kueerus Leningradi ja töötas raadiokomitees, 
sealt evakueerus Uuralitesse, kus suri.

Rahva Hääle toimetaja sai lühikest aega 
olla Anatoli Männik, siis vahetas ta välja 
Arnold Veimer, kuid ka tema ei tegutsenud 
ajakirjandusvallas kuigi kaua. Veimer oli aga 
see, kes viis pärast paaripäevast tööd toime-
tuse töötajate seas läbi personali „puhastu-
se”.80 Veimer pidas oluliseks mainida oma 
aastaid hiljem valminud mälestustes, et 
Ždanov õpetas teda, kuidas Nõukogude aja-
kirjandust teha: „Materjali käsitlemisel peab 
lähtuma parteilistest traditsioonidest, kuid 
esitama peab seda rahvale arusaadavas keeles 
ning tasemel.”81 Postimees sai uue peatoime-
taja – Max Laossoni 7. juulil, ja 28. septembril 
sai lehe nimeks Tartu Kommunist.

Evald Tammlaan määrati pärast lühiaja-
list tegevust Rahva Hääles juulikuu alguses 
pressiatašeeks Moskvasse. Sõja puhkemisel 
jäi Tammlaan kolleeg Vladimir Raudsepa 
mälestuste järgi haiglas oleva poja pärast 
Saksa okupatsiooni alla Eestisse, arretee-
riti, hoiti kinni Keskvanglas (Patareis) ja suri 
„pärast tuhandeid katsumusi ja piinu fašist-
likus surmalaagris” Stutthofis 1945. aastal.82 
Anatoli Männik astus sõja puhkedes hävitus-

77 Vabariigi valitsuse deklaratsioon. – Päevaleht 22.06.1940, II väljaanne.
78 J. Ant. Eesti 1939–1941..., lk. 115.
79 Elu läks rahulikesse rööpaisse. – Päevaleht, 22.06.1940, II väljaanne.
80 V. Raudsepp. Juba nelikümmend aastat, lk. 127.
81 A. Veimer. Saabuva päeva koidikul. – Saabus päev. 1940. aasta revolutsioonilistest sündmustest osavõtjad 

jutustavad. Koost. M. Teder. Eesti Riiklik Kirjastus, Tallinn, 1960, lk. 70–83, 78.
82 V. Raudsepp. Juba nelikümmend aastat, lk. 118.



Tuna  4/2010 23

pataljoni ja sai surma Pärnu-Jaagupi all. Pjotr 
Izmestjev suri Tallinnas 1997. aastal.83

Mida võib kokkuvõttes järeldada Nõuko-
gude anneksioonide poliittehnoloogiatest? 
Ajakirjandusel oli selles oluline roll ja ajakir-
janduse mõjutamine oli nii Eesti juhtkonnale 
kui ka bolševikele üks esmajärgulisi küsimusi. 
Seetõttu kajastas ajakirjandus toimuvat valit-
suse kõverpeeglis. Lehtedes avaldatu vastas 
Nõukogude aktsioonide taktikalistele etap-
pidele, mis olid Balti riikides sarnased, kus-
juures Eesti võimud ei näinud Leedus-Lätis 
toimuvas midagi tähelepanuväärset. Nõuko-
gude juhtkond sai hästi aru, et ilma sõjalise 
hõivamiseta ei ole võimalikud neid rahuldavad 
poliitilised muudatused, mis viiksid Eesti jt. 
Balti riigid iseseisvuse likvideerimisele. Kuna 
Eesti autoritaarsest perioodist, niinimetatud 
vaikivast ajastust pärit traditsioonid ei näinud 
ette valitsuse või selle poliitika kritiseerimist, 
oli ka kerge hämada ning püüda kujundada 
avalikku arvamust, kasutades infoblokaadi ja 
mõju ajakirjanduse üle. Seetõttu oli ajakirjan-

duse üleminek Nõukogude võimu alla üsnagi 
sujuv. Ajakirjandusväljaannete kontrolli alla 
võtmise skeemid varieerusid lehe kinnipane-
kust (Uus Eesti) kuni väljapoole mittepaistva 
mõjutamiseni ja karistamiseni (Teataja). 
Nõukogude pool kasutas osavalt ära ka Eesti 
ühiskonnas tekkinud sisevastuolusid ja opo-
sitsiooniliste elementide mõju tööliskonnale. 
Vormiliselt tulid ajakirjanduses võimendatud 
nõudmised rahvalt, kuid tegelikult kajastasid 
need Nõukogude Liidu vajadusi ja kasutasid 
bolševistlikku väljendusviisi, mis oli siin seni 
võõras. Kohalikud ajalehed ei osanud või ei 
söandanud seetõttu mõningaid väljaütlemisi 
isegi tõlgendada. Eesti valitsus oli enda kujun-
datud rahustamispoliitika kammitsais ning 
sõjaähvardus mõjus ootamatult ja paralüsee-
rivalt. „Juunipöörde” järgselt võib ajakirjandu-
ses isegi märgata mõningat ajakirjandusvaba-
duse suurenemise lootust, eriti väljaannetes, 
mida otseselt üle ei võetud. Paradoks on aga 
see, et mida usaldusväärsemaks ajakirjandust 
peetakse, seda kergem on tema abil petta. 

83 Izmestjevi elulugu pärast sõda. – vt. Estonia 1940–1945, lk. 1140.

Meelis Saueauk

(1971)

Kaitses bakalaureusekraadi ajaloo erialal 1998. aastal. Praegu Tartu Ülikooli Ajaloo ja arheoloogia ins-
tituudi doktorant ja Eesti Mälu Instituudi teadur. Peamine uurimisvaldkond: stalinism ja Eesti.

Päevalehe peatoimetaja 
Harald Tammer NKVD 
vangina veebruaris 1941. 
ERAF 130SM-1-6953

Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis


