Liigu põhisisu juurde
Tagasi

Arhiivikinos 12. ja 28. märtsil: kummardus naistele ja animakunstile

Arhiivikino hooaja viimane seanss teeb kummarduse naistele ja animatsioonile – vaatamisele tulevad naisrežissööride lavastatud animafilmid, mis on nautinud tähelepanu mainekatel festivalidel üle maailma ning noppinud mitmeid auhindu. Filmiprogrammis, mis kannab alapealkirja “A(ni)mats(i)oonid”, linastuvad Lucija Mrzljaki ja Morten Tšinakovi “Briljantsuse demonstratsioon neljas vaatuses” (2018), Chintis Lundgreni “Elu Herman H. Rott’iga” (2015) ja “Manivald” (2017), Helen Undi “Siseilmadest väljas” (2016) ning Girlin Bassovskaja “Papa” (2014) ja “Kleit” (2007).

Lucija Mrzljaki ja Morten Tšinakovi mullu valminud esimene stuudiofilm “Briljantsuse demonstratsioon neljas vaatuses” jutustab eesti joonisfilmikunstile igiomaselt kvaliteetse ja tunnustatud stiili kaudu moraalifilosoofiliste küsimustega seonduvalt soorollidest Kaspar Jancise muusikalise kujunduse taustal – lisaks Kanada ja Poola filmifestivalidelt kaasa toodud auhindadele pälvis film Ungari Primanima debüütanimatsioonide festivalilt helikujunduse eripreemia.

Soorolle ning meeste ja naiste vahelisi suhteid vaagivad ka Horvaatias resideeriva eesti animaatori, maalikunsti taustaga Chintis Lundgreni 2015. aastal valminud “Elu Herman H. Rott’iga” ning tunamullune “Manivald” – kõnekate detailidega palistatud allegoorilised lood Lundgreni veebikoomiksist “Manivald ja Absindijänesed” tuttavatest tegelastest eritlevad pigem raskepäraseid teemasid keerukatest lähisuhetest ja eneseleidmisest humoorikalt soojal ja inimlikul toonil, pöörates elukonarused uude valgusesse. Tervenisti käsitsi joonistatud kaadritest koosnevad filmid on auhindu kogunud Hiroshima, Zagrebi ja Moskva festivalidelt ning viimane osalenud esimese Eesti animafilmina maailmakuulsal Sundance’i filmifestivalil.

2016. aastal Eesti Kultuurkapitali Audiovisuaalse kunsti sihtkapitali noore filmitegija preemia pälvinud Helen Undi “Siseilmadest väljas”, Eesti animatsioonikoolkonna sürrealismilembuse traditsioonist inspireeritud – ühtaegu nostalgiliselt ja moodsalt mõjuva visuaaliga – joonisfilm käsitleb individuaalse sisemise ja paarisuhte tasakaalu ühildamist vastandlike motiivide kaudu, saateks Liisa Hirschi köitev helikujundus.

Jelena Girlinist ja Mari-Liis Bassovskajast koosneva, õõvastav-kaunilt mõjusa stiili ja segatehnikate põneva ühendamise poolest tuntud tandemi Girlin Bassovskaja loomingust tulevad vaatamisele nukufilmid “Papa” (2014) ja “Kleit” (2007), mis on rännanud lugematutel filmifestivalidel ning võitnud hulga auhindu. Tandemi viies koostööfilm, kriitik Mari Laaniste poolt mäslevas segatehnikas vormistatud barokseks õudusfilmiks ning sümbolismist ja sentimentaalsusest üleküllastunud keha- ja vaimuhorroriks tituleeritud “Papa” võtab uurida inimese enesetunnetuse ja kuvandi konflikte ning nendest mõjutatud peresuhteid mitmest kandist, kasutades selleks vapustavat pildilist väljendusrikkust ja hulganisti mõjusaid tunnetuslikke detaile. “Marie Antoinette’ile ja koduperenaistele pühendatud” “Kleit” kujutab aga samaväärse detailirohkuse ja materjalidele keskendumise kaudu sisemisi ja väliseid deemoneid, millega ühel naisel tuleb silmitsi seista. Isiklikele kogemustele tuginev nukufilm on julge rännak mööda keha ja materjale Malle Maltise loodud jõulise muusikalise kujunduse saatel.

Arhiivikino hooaja viimane seanss “A(ni)mats(i)oonid” linastub 12. märtsil Tartus Rahvusarhiivi peahoones Nooruse 3 ja 28. märtsil Tallinnas EKKMi Kohvikus, Põhja puiestee 35. Nii Tartus kui ka Tallinnas algavad seansid kell 18, kino on kõigile tasuta.

Kohtumiseni Arhiivikinos!